Spoony: “Groenten eten is kinderspel”
Vrijdag 2 oktober 2020Deze week begint de pilot ‘Groenten eten is kinderspel’ – een initiatief van startup Spoony in samenwerking met tien diëtistenpraktijken en kinderartsen, -diëtisten, -fysiotherapeuten en -psychologen van twee ziekenhuizen. Het doel is kinderen met eetproblematiek door middel van een innovatief eetspelconcept spelenderwijs zelf aan het roer zetten om hun voedingspatroon aan te passen.
Eén op de zeven kinderen in Nederland heeft overgewicht of obesitas. Professionals zien een veel bredere groep van jonge cliënten met eetproblematiek: van darm- en buikproblemen (bijvoorbeeld door een tekort aan vezels) tot ondergewicht door zeer kritisch eetgedrag.
Onaantrekkelijk
Diëtisten en andere specialisten geven aan dat consulten met deze kinderen en hun ouders vaak beladen eindigen. Kinderen horen voor hun gevoel alleen maar dat ze wat lekker vinden nog maar beperkt mogen eten. En dat wat ervoor in de plaats komt in hun ogen alleen maar ‘onaantrekkelijk’ is. Vaak vinden ook ouders het lastig om hun kind langdurig op een positieve wijze te begeleiden naar een beter eetpatroon.
Spelletjes Box
Spoony is een startup met de missie om kinderen met plezier meer groenten te laten eten. Daarom hebben zij in samenwerking met een kinderarts en enkele diëtisten een Spelletjes Box ontwikkeld. De kern: laat kinderen spelenderwijs zélf actief worden in de keuken en laat ze door spel, competitie en heel veel vrolijkheid groenten proeven en ontdekken.
Onze eetspelletjes zetten we al enkele jaren succesvol in op de buitenschoolse opvang. We merken dat de spel- en competitie elementen kinderen over een drempel trekken om nieuwe smaken te proberen. De lol van het spel, in combinatie met de vrolijkheid van de vormgeving en het karaktertje ‘Spoony’ ,zorgen er ook voor dat er een positieve sfeer ontstaat tijdens het eten van de groenten. Alles is erop gericht de kinderen zélf aan de slag te zetten – zelfgemaakt smaakt namelijk altijd beter.”
– Spoony-oprichtster van Phaedra Mensen (innovatieve moeder met marketingachtergrond)
Pilot
Tijdens de drie maanden durende pilot krijgen 150 kinderen met diverse eetproblematiek aan het eind van hun consult een Spelletjes Box mee naar huis. Door middel van enquêtes (ontwikkeld in samenwerking met onderzoekers van de Universiteit van Wageningen en Utrecht) en interviews met ouders, diëtisten en kinderartsen gaan wordt onderzoekt of het een effectieve tool is in de strijd voor een beter eetpatroon.
Eigentijds
Een jong team met onder andere een marketier, grafisch vormgever en ontwerper en een journalist pakken het concept op een uitnodigende, eigentijdse en (voor jong en oud) toegankelijke manier aan.
Kijk zelf voor meer informatie, inspiratie en ideeën: www.spoony.nl en op Instagram via @ilovespoony