Jamila Raja
Jamila Raja is student op de Haagse Hogeschool en loopt stage bij het NTVD
De Consumentenbond heeft een initiatief gelanceerd waarmee de organisatie hoopt mensen te helpen die problemen hebben met de financiering van hun boodschappen. Ze hebben hiervoor het zogenoemde Boodschappen Collectief bedacht. De Consumentenbond wil elke maand met supermarkten onderhandelen voor scherpe prijzen. Per collectief is er 1 winnende supermarkt. Het is een experiment, maar de bond hoopt dat het gaat werken.
Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: ‘De dagelijkse boodschappen vormen een steeds grotere kostenpost. Wij willen consumenten helpen door voor een grote groep consumenten tegelijk boodschappen te doen. We proberen daarmee een mooie korting te bedingen. Het is een experiment waarvan we nog niet zeker weten hoe het uitpakt. Maar we willen nu iets doen voor consumenten en dan moet je soms dingen gewoon uitproberen. Als het werkt, zijn heel veel mensen ermee geholpen.’
De Consumentenbond onderhandelt in de experimentele fase met een (online)supermarkt, die landelijk levert en probeert zo een zo scherp mogelijke prijs voor de consument te regelen. Elke maand kiest de bond producten die consumenten regelmatig bestellen bij één (online)supermarkt. Het gaat om houdbare producten die consumenten regelmatig kopen zoals koffie, olijfolie, vaatwastabletten, wc-papier, wasmiddel of luiers. Ook doorsneeartikelen zoals hagelslag, ijs en shampoo komen bijvoorbeeld aan bod.
De producten kunnen wisselen per collectief en de Consumentenbond wil regelmatig nieuwe items toevoegen. Als de experimentele fase positief uitpakt wil de Consumentenbond in de toekomst met meerdere (online)supermarkten een aanbod samenstellen.
De Consumentenbond stuurt potentiële consumenten een e-mail. Als de mail wordt geopend, worden de producten getoond die worden aangeboden. De consument kiest vervolgens zelf de benodigde producten en kan tegelijkertijd zien hoe hoog de prijs daarvan elders is. Ook staan op de producten de voedingswaarde en ingrediënten aangegeven. Het minimale bestelbedrag is €75, de bezorgkosten zijn €4,90. Voor bestellingen boven €80 geldt een extra korting.
Het Boodschappen Collectief is exclusief voor leden. Maar niet-leden kunnen de eerste twee keer gebruik maken van dit initiatief en worden daarna gevraagd lid te worden. Consumenten kunnen zich continu inschrijven voor het collectief en elke maand zet de Consumentenbond een aanbod live.
Dat steeds meer mensen last hebben van de gevolgen van de inflatie blijkt ook uit een belronde van de NVD onder vertegenwoordigers van een aantal grotere diëtistenorganisaties. Zij geven aan dat de inflatie met name van invloed is op cliënten met een lager inkomen, gezonde producten steeds duurder worden en dat meer mensen gebruik moeten maken van de Voedselbank.