Consumentenbond pleit voor heldere regels voor “natuurlijk” en “puur” op voedseletiketten
Woensdag 2 juni 2021Termen als “natuurlijk” en “puur” sieren vele voedseletiketten. Vreemd genoeg bevatten deze producten ook vaak bewerkte ingrediënten. Pure misleiding, vindt de Consumentenbond. Consumenten associëren de termen met “gezond”. Samen met partners in Europa pleit de bond dan ook voor Europese regelgeving om dit soort oneigenlijke claims uit te bannen. In afwachting daarvan zou de Nederlandse overheid alvast actie kunnen ondernemen.
Natuurlijk is gezond?
Producten met het predicaat “natuurlijk” of “puur” zijn niet per definitie gezond blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Zo zijn ze ook te vinden op verpakkingen van ranja, cola, sausmix, koek, suikerklontjes en chips. “Omdat niet is vastgelegd hoe fabrikanten die claims “puur” en “natuurlijk” mogen gebruiken, geven ze er allemaal hun eigen draai aan. Daardoor staat de deur wagenwijd open voor misleiding”, stelt Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond.
Europese regelgeving
De claims worden vooral gebruikt om producten die buiten de Schijf van Vijf vallen gezonder te laten lijken. En consumenten lijken dit te geloven aldus een onderzoek van de Consumentenbond: 53% van de ondervraagden meent dat een voedingsmiddel met de claim “natuurlijk” of “puur” gezonder is dan een vergelijkbaar product zonder een dergelijke claim. De organisatie pleit dan ook voor Europese regelgeving dat lucratief gebruik ervan aan banden moet leggen. Heldere wetten moeten duidelijk maken wat de termen betekenen en wanneer ze gebruikt kunnen worden. Tegelijkertijd vraagt de Consumentenbond fabrikanten om zo snel mogelijk loze claims van hun verpakkingen te halen. Enkele fabrikanten hebben al toegezegd dit te zullen doen.
Lees meer:
Eerder pleitte de bond al voor regelgeving die producenten aanspoort om producten (sneller) gezonder te maken door bijvoorbeeld minder suiker, zout en verzadigd vet toe te voegen. Lees hier het artikel over dit onderwerp.